Onderzoek

Met het einde van de coronatunnel in zicht, ligt de focus op het samen heropbouwen van de menselijke organisatie

Jurriaan van Rijswijk 10 september 2021

Door de coronacrisis zijn we een nieuw tijdperk qua werken ingegaan; er is een hybride werkvorm ontstaan. Mensen werkten helemaal thuis of gingen enkele dagen naar kantoor. De rollen als werknemer, ouder, partner werden meer fluïde waardoor bewegingen en behoeften veranderden.

In dit kwalitatieve onderzoek hebben we de behoeften van bestuurders, leidinggevenden en werknemers met betrekking tot hybride werken in kaart gebracht. Hoe hebben wij ons het afgelopen jaar kunnen ontplooien en waar hebben we komende jaren behoefte aan? In dit onderzoek vind jij inzichten en adviezen over de transitie naar een hybride organisatievorm.

 

Een tijd van verandering

“Met het einde van de coronatunnel in zicht, ligt de focus op het samen heropbouwen van de menselijke organisatie” zegt strategisch ontwerper en brandmanager Jurriaan van Rijswijk. “We leven in een spannende tijd waarin we met elkaar kijken naar wat onze behoeften zijn en hoe we menselijker kunnen samenwerken. Het is de menselijke organisatie die zich onderscheidt en voor impact zorgt.”

“De menselijke organisatie is actief op zoek en is zich voortdurend bewust van alle menselijke aspecten die van belang zijn voor werknemers, klanten en partners. De menselijke organisatie zet samen met haar werknemers, klanten en partners een koers uit voor komende jaren. Zij kijken verder dan alleen de werkcontext, ook de woon-, leef- en technologische context zijn onderdeel. Als menselijke organisatie ben je koploper en voorbeeld in hoe samen te werken nu en in de toekomst.”

 

De toekomst ligt bij de menselijke organisatie

Leidinggevenden en bestuurders ervaren voor hun organisatie stress door het hybride werken. Voor zichzelf willen zij komende tijd werken aan een goede werk- en privébalans. Voor werknemers lijkt dit precies andersom. Zij hebben afgelopen periode tijdens het thuiswerken minder stress ervaren en voor hen was de balans werk en privé meer in evenwicht.
Het hybride werken, waarbij mensen deels thuis en deels op kantoor werken, is inmiddels gemeengoed geworden. Werknemers vinden naast arbeidsbeloning, samenwerking en persoonlijk contact binnen het team en persoonlijke ontwikkeling belangrijk, aldus het onderzoek.

Werknemers zien veel voordelen van thuiswerken, maar de binding met de organisatie en de sociale relaties op het werk nemen er wel door af. Voor werkgevers is dit een flinke uitdaging. Met de krapte op de arbeidsmarkt moeten zij meer hun best doen hun personeel te binden en te boeien. Dat betekent op een menselijke manier investeren in werknemers die zij minder vaak zien.

 

 

 

Opvallend is dat werknemers hun werkgeluk ondanks de pandemie rond afgelopen mei beoordelen met een 7,3. Een jaar geleden was dat nog een 6,7. Destijds een daling van bijna een punt in vergelijking met de maanden voor de eerste coronagolf. Ook veel minder mensen dan in 2020 waarderen hun werkgeluk nu met een onvoldoende. Mogelijk zijn we gewend geraakt aan de nieuwe situatie van het thuiswerken en hebben daar opnieuw werkgeluk in gevonden.

 

De belangrijkste conclusies uit ons onderzoek:

1. Het belang van ontplooiing

Een groot deel van de respondenten heeft zich het afgelopen jaar niet kunnen ontplooien. Terwijl uit het onderzoek en uit onze ervaring blijkt dat jezelf ontplooien zorgt voor meer werkgeluk.

2. De menselijke werknemer

De waarde van werk is veranderd naar een sociaal fenomeen. Niet alleen de arbeidsbeloning is belangrijk maar ook de samenwerking binnen het team of organisatie en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling.

3. Werkgeluk als wapen in de strijd tegen verzuim

Werkgeluk is gestegen naar een 7.3. Gelukkige mensen scoren beter op de werk- en privébalans en hebben minder stress. Factoren die meespelen bij verzuim.

4. Menselijk leiderschap

Persoonlijk leiderschap en een betere werk- en privébalans zien leidinggevenden en bestuurders op dit moment als belangrijkste onderwerpen voor zichzelf.

5. Opnieuw leren werken

Nu we geproefd hebben van een andere manier van werken is de volgende stap het invoeren van hybride werken, waarbij sociale aspecten van het werk, persoonlijke ontwikkeling en maatwerk een belangrijke rol spelen.

 

In ons whitepaper geven we adviezen voor bestuurders en leidinggevenden over het hybride menselijke werken, wil je meer informatie of tips over hoe jij je organisatie of team naar een menselijker level kan tillen, is het whitepaper hier gratis te downloaden en staan wij altijd klaar om je te helpen met vragen.

Leuk artikel? Deel en volg ons op LinkedIn, Facebook

Laten we samen iets moois
beginnen!

Heb je een vraag of wil je gewoon even sparren?
Mail naar sparren@innervida.nl
of bel ons op 010-8466404