Vraag

De laatste jaren is het aantal zij-instromers fors gegroeid bij deze nog jonge en groeiende opleiding. Door het verschil in werkervaring dreigt er een tweedeling tussen de groep docenten. Een wij- en zijgevoel overheerst. Er is nauwelijks teamgeest en docenten hebben niet dezelfde normen en waarden. De directie heeft geprobeerd dit op te lossen door intercollegiale coaching, maar dit is eerder schadelijk dan helpend gebleken.

Voordat de situatie escaleert wil de directie een begeleidingstraject voor dit docententeam in het leven roepen. Een preventieve en praktische inzet om de vinger op de zere plek te leggen en daar op een concrete en doelgerichte wijze mee aan de slag te gaan. De hogeschool koos voor begeleiding op meerdere momenten. Trainingsdagen, intervisie en aanwezigheid bij vergaderingen door onze experts.

Resultaat

Op een interactieve en praktische wijze zetten wij diverse methodieken in waaronder circulair leiderschap en human experience. Door op deze wijze te werken kon de groep werken aan een gemeenschappelijke doelstelling en gemeenschappelijke normen en waarden als ook zienswijze en werkwijze.

Tijdens de intervisie en het bijwonen van de vergaderingen is hetgeen in de trainingsdagen is geleerd en ingezet in de praktijk uitgeoefend en doorleeft.

Alle deelnemers zijn in staat nu de onderstroom te benoemen ook is dat niet voor eenieder even gemakkelijk men probeert het wel. Er zijn direct interventies aangebracht en feedback gegeven op de vooraf gestelde doelstellingen. Zo is het geleerde geborgd en door de kracht van de herhaling geïnternaliseerd.

Wat hebben we gedaan

Zelfontplooiing
Duurzame inzetbaarheid
Human experience-management

Tatiana van Rijswijk

Founder, Directeur-Eigenaar en Human Experience expert

Meer weten over dit opleidingsjaartraject of wat we voor jou en je organisatie kunnen betekenen?

Vraag het Tatiana!

“Het begon zonnig, daarna een regenbui en het klaarde weer op. Dus een goede dag. Ik heb vertrouwen in het team”.

Teamcoordinator

Ik voelde al wat nu echt werd benoemd. Ik wil ook een praktische kracht inzetten. Ik ben goed in losse eindjes aan elkaar knopen. Ik doorzie nu makkelijker wat nodig is, waar er verbanden zijn.”

Docent

Er is nu veel meer vertrouwen in het team en daardoor kunnen we veel bereiken. Er zijn concrete punten genoemd, en daar kunnen we direct mee aan de slag. Innervida is een co-creatie partner die altijd de voorop gestelde doelstellingen in het vizier houdt maar ook zeer flexibel is in wat er nodig is.

Onderwijsmanager

Ik ga nu makkelijker de verbinding aan met andere teamleden en zak verder af in de methodiek van de ijsberg. Ik durf een dieper gesprek aan te gaan.”

Docent

Ik heb als doelstelling dat ik actiever wil zijn in het team door intervisie te faciliteren, een cursus te doen en dit te delen met mijn collega’s. Ik wil me ook meer verdiepen in de anderen. Dit heeft het Innervida traject mij opgeleverd.

Onderwijskundige

Laten we samen iets moois
beginnen!

Heb je een vraag of wil je gewoon even sparren?
Mail naar sparren@innervida.nl
of bel ons op 010-8466404