Online uitbreiding dienstverlening vraagt om een goede positie van de junior rentmeester
Probleem
De praktijkmanager is overbelast door een te groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ze heeft gaandeweg veel werk van haar medewerkers overgenomen als dit niet werd gedaan of in haar ogen niet op de juiste manier. Haar functie is daardoor wat onduidelijk geworden. De organisatie is recentelijk gereorganiseerd, waardoor in het team spanningen zijn. De praktijkmanager neemt meer verantwoordelijkheden dan bij haar functie horen. Dit zorgt voor weerstand in het team.
Vraag
De concrete vraag van de praktijkmanager was: ‘Hoe verlaag ik mijn werkstress en krijg ik weer plezier in mijn werk?’ De vraag van de organisatie was: ‘Zorg dat de praktijkmanager weer in haar kracht komt en doet wat de functie van haar vraagt.’
Resultaat
Door het coachingsjaartraject kon de praktijkmanager de verantwoordelijkheden die niet bij haar hoorden, uiteindelijk overlaten aan de teamleden. De praktijkmanager leerde om te delegeren en communicatieve interventies in te zetten waardoor de teamleden zich opnieuw verantwoordelijkheid voelden voor hun eigen functie en handelen. De communicatie verbeterde sterk doordat de praktijkmanager nu meer vragen stelt en eerst onderzoekt, alvorens in actie te komen. Ze is zich door verschillende interventies waaronder Human Experience Management en Circulair Leiderschap bewust geworden van haar kracht en hoe ze op een positieve wijze invloed kan uitoefenen op het team. Dit was niet alleen een positief resultaat voor haar teamleden, maar ook voor haar direct leidinggevende, die ze nu bij tijd en wijle voorziet van constructieve feedback.
Wat hebben we gedaan
Executive & Personal CoachingHuman experience-management
Circulair Leiderschap
Dick Zirkzee
Partner, Human Experience coach, trainer en procesbegeleider
Meer weten over dit opleidingsjaartraject of wat we voor jou en je organisatie kunnen betekenen?
Vraag het Dick!